Edit Content

درباره ما

مجموعه طنین سلامت میتواند یک سال خدمات دندانپزشکی شما را با تعرفه یکسان در کل کشور برعهده بگیرد 

با ما تماس بگیرید

درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان

دندان ها یکی از عضوهای مهم بدن است که احساس درد و ناراحتی در آن باعث اختلال در کل سیستم بدن می شود. می توان گفت دندان درد یکی از دردناک ترین دردها است که فرد را درگیر خود می کند. احساس درد در دندان ممکن است دلایل مختلفی از جمله پوسیدگی های سطحی و عمیق، خرابی ریشه دندان، از بین رفتن عصب دندان و یا عفونت دندان باشد. در این بخش از طنین سلامت قصد داریم شما را با درمان ریشه و اقدامات لازم جهت بهبودی بیشتر آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

درمان ریشه دندان

نحوه درمان ریشه دندان

درمان ریشه با توجه به علل ایجاد خرابی و عمق پوسیدگی در آن به روش های مختلفی انجام می شود. بنابراین برای انتخاب بهترین روش درمان، باید به دندانپزشک مراجعه کرده تا با معاینه دندان و بررسی علل آن، بهترین روش درمانی را برای شما انجام دهد. در ادامه به روش درمان ریشه اشاره می کنیم:

  • خارج کردن عصب از دندان
  • تمیز کردن داخل کانال دندان
  • پر کردن حفره دندان با مواد آمالگام

درمان ریشه دندان

انواع روش های درمان ریشه دندان

روش های انجام درمان ریشه بسته به نوع دندان و آسیب دیدگی آن ممکن است متفاوت باشد. در ادامه به معرفی روش های اصلی درمان ریشه دندان می پردازیم:

  • درمان اولیه ریشه دندان با روش غیر جراحی
  • درمان مجدد ریشه دندان
  • اپیکواکتومی (Apicoectomy)
  • پالپوتومی (Pulpotomy)
  • پالپکتومی (Pulpectomy)

علائم نیاز به درمان ریشه

علائم دندان درد در هر یک از افراد ممکن است متفاوت باشد، زیرا به علل ایجاد آن بستگی دارد. همچنین ممکن است گاهی دندان هیچ گونه علائمی نداشته باشد اما نیاز به درمان ریشه باشد. در ادامه به بررسی مهمترین علائم برای درمان ریشه می پردازیم:

  1. حساسیت دندان نسبت به گرما یا سرما و ادامه یافتن آن پس از رفع گرما و سرما
  2. احساس درد شدید دندان در هنگام غذا خوردن
  3. ایجاد چرک و عفونت در اطراف دندان
  4. متورم شدن ناحیه ای از صورت و فک
  5. ایجاد لثه های متورم و حساس
  6. شکستن و یا ترک خوردن دندان
  7. وجود دندان های لق در دهان
  8. سیاه شدن دندان
  9. آبسه دندان

 

اقدامات لازم در طول درمان ریشه 

برای درمان ریشه مراحل زیر به ترتیب توسط دندانپزشک در مراکز درمانی انجام می شود:

  1. مرحله اول شامل معاینه دندان و عکس از دندان معیوب برای بررسی کانال ریشه جهت تشخیص عفونت اطراف استخوان دندان می باشد.
  2. مرحله دوم برای کنترل درد، دندان را بی حس کرده و برای تمیز نگهداشتن دندان جهت درمان و بیرون ریختن بزاق دهان از یک ورق پلاستیکی استفاده می کنند.
  3. در مرحله سوم دندانپزشک اقدام به رفع پوسیدگی های دندان و برداشتن قسمت عاج دندان می کند تا به پالپ دندان دسترسی پیدا کند. در واقع از بین بردن پوسیدگی های دندان ممکن است چند جلسه طول بکشد.
  4. مرحله چهارم دندانپزشک پس از خارج کردن پالپ آسیب دیده، اقدام به تمیز کردن و تخلیه کانال های ریشه می کند. همچنین هر دندان ممکن است بین 1 تا 4 کانال داشته باشد.
  5. مرحله پنجم پس از تمیز کردن کانال ریشه، بایستی عفونت به طور کامل برطرف شده و ریشه را خشک کنند. در این راستا برای از بین بردن عفونت می تواند از داروهای مخصوص و یا آنتی بیوتیک استفاده کند.
  6. در مرحله ششم، دندانپزشک اقدام به پرکردن کانال خالی ریشه می کند تا دیگر راهی برای نفوذ مواد خارجی به دندان نباشد.
  7. مرحله آخر، نوبت انجام عملیات ترمیم دندان است، در این مرحله دندانپزشک برای جلوگیری از آسیب های احتمالی از یک روکش از جنس طلا یا پرسلاین (به سلیقه بیمار) بر روی دندان استفاده می کند.

درمان ریشه دندان

هزینه درمان ریشه

درمان ریشه بسته به دندان موردنظر، عمق پوسیدگی و علل ایجاد خرابی و عفونت در ان ممکن است متفاوت باشد. همچنین محل انجام درمان نظیر مراکز درمانی عمومی و یا مطب شخصی در تعیین قیمت و هزینه موثر است، اما جای نگرانی نیست. شما می توانید با عضویت در طرح طنین سلامت بسیاری از هزینه های درمانی خود نظیر درمان ریشه را کاهش دهید. مهم نیست در چه شهری زندگی می کنید، شما می توانید با استفاده از طرح طنین سلامت از حداقل تعرفه درمان ریشه در کل کشور بهره مند شوید.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *